maandag 15 augustus 2016

Review: Kuba Kapsa Ensemble - Vantdraught 4 (Denovali Records, 2016) (Avant Garde / Modern Klassiek)

Kuba Kapsa is een Poolse componist en pianist, die van 2006 tot 2014 leider was van het avant garde jazz combo Contemporary Noise Sextet en tevens is hij componist van film en theater stukken.
Zijn laatste wapenfeit is een verfijnde serie projecten moderne klassieke muziek, die de gemeenschappelijke titel "Vantdraught" draagt.
Het eerste deel van de "Vantdraught" serie, dat door het Denovali Records label in februari 2015 zowel op CD als op LP en digitaal is uitgebracht, heet "Vantdraught 10 • Vol. 1" en bevat 10 klassieke instrumenten (4 violen, 2 altviolen, 1 cello, 1 vibrafoon, 1 marimba en 1 piano.
Het tweede deel van de serie heet "Vantdraught 4", waarin hij de muziek schreef voor een kwartet (viool, klarinet/basklarinet, trombone en piano) en verscheen in juni 2016 eveneens op CD, LP en digitaal via het Denovali Records label.

"Vantdraught 4" bevat 6 stukken, waarvan "Vantdraught 4 No.1" het eerste is en daarin hoor ik het Kuba Kapsa Ensemble een rustig modern klassiek stuk avant garde spelen, dat diverse subtiele tempowisselingen bevat en waarin ook improvisatie en het thema film een grote rol blijken te spelen.
Daarna krijg ik "Vantdraught 4 No.2" voorgeschoteld en hierin laat het Kuba Kapsa Ensemble me genieten van een heerlijk melodisch avant garde nummer met wisselende tempo's en klassieke invloeden en ""Vantdraught 4 No.3", het volgende nummer, bevat de rustige muziek een vrij zware en trieste ondertoon, mede door het gebruik van de viool in combinatie met de piano.
Dan hoor ik "Vantdraught 4 No.4", een schitterend stuk modern klassiek, dat ook nu weer wisselende tempo's bevat en bij tijd en wijle lichtelijk bombastisch klinkt, waarna "Vantdraught 4 No.5" volgt en ik een uitstekend afwisselend stuk muziek te horen krijg, waarin Kuba Kapsa een unieke melodische combinatie weet te maken van klassiek, film, improvisatie, avant garde en minimal music.(luister naar dit nummer via de soundcloud link onder de recensie)
In het laatste nummer, dat "Vantdraught 4 No.6" heet, krijg ik opnieuw zo'n verrukkelijk stuk muziek voorgezet, dat enkele prima tempowisselingen bevat en bestaat uit een mix van modern klassiek en avant garde, waarbij het ritme licht hypnotiserend klinkt.

"Vantdraught 4" van Kuba Kapsa Ensemble is een fantastische plaat, waar ik van begin tot eind van genoten heb en ik kan dit meesterwerk dan ook aanbevelen aan een ieder, die van avant garde en modern klassiek houdt.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten