maandag 8 augustus 2016

Review: Big GRunt - In Session (Mega Dodo Records, 2016) (Rock)

Big GRunt bestond uit de ex leden van The Bonzo Dog Doo-Dah Band Vivian Stanshall - zang en tenor tuba (euphonium), Dennis Cowan - basgitaar en Roger Ruskin Spear - saxofoon.
De andere bandleden waren: Bubs White - sologitaar, Borneo Fred Munt - sologitaar (beiden lid van de road crew van The Bonzo Dog Doo-Dah Band) en Ian Wallace - drums.
Big GRunt was de opvolger van de band The Sean Head Showband, waar ook Eric Clapton deel van uit maakte, die na het maken van hun enige single "Labiodental Fricative" / "Paper Round" weer uit elkaar ging.
Op 16 maart 1970 maakte John Peel opnamen van enkele nummers van Big Grunt voor zijn BBC Radio 1 programma The John Peel Show, dat 21 maart 1970 werd uitgezonden.
Deze opnamen worden, voor het allereerst!, door het Mega Dodo Records label, op 26 september 2016 in een zeer beperkte oplage van 500 stuks op geel vinyl als 12" EP (4 nummers) uitgebracht.

De A-kant start met "Blind Date", waarin ik de band een heerlijke mix van country en pop hoor spelen, die een gesproken en gezongen tekst bevat, waarbij de muziek me aan die van The Bonzo Dog Band doet denken (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie) en deze wordt gevolgd door "11 Mustachioed Daughters", een schitterende swingende progressieve beat song, die lichte invloeden bevat van het nummer "Mona" (The Rolling Stones) en swingt als een trein.
Het eerste nummer van kant B heet "The Strain" en daarin zet de band me een swingende rock song, in de stijl van "Lucille" (Little Richard) voor, waarbij stil zitten geen optie is, waarna "Cyborg Signal" volgt en hierin laat de band me genieten van een fantastisch stukje instrumentale progressieve rock, dat Spaanse invloeden bevat en tevens zijn er invloeden van "Tommy" (The Who) te horen.

"In Session" van Big GRunt is een geweldige 12" EP, waarvan ik van begin tot einde genoten heb en ik kan iedere liefhebber van rock muziek dan ook aanraden, deze plaat een s te gaan beluisteren, om misschien wel tot dezelfde conclusie te komen als ik: Fantastisch!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten