maandag 1 augustus 2016

Review: Russian Circles - Guidance (Sargent House, 2016) (Melodische Progressieve Rock)

Russian Circles werd in 2004 door Mike Sullivan - sologitaar en Colin DeKuiper - basgitaar (beiden uit de band Dakota) te Chicago, Amerika, opgericht.
Binnen korte tijd voegde drummer Dave Turncrantz (Riddle Of Steel) zich bij dit duo, waarna dat zelfde jaar hun debuut EP "Russian Circles" in eigen beheer werd uitgebracht.
In 2006 volgde de single "Upper Ninety", die via het Suicide Squeeze label verscheen en ook werd in dat jaar hun debuut album "Enter" uitgebracht op het Flameshovel label.
Vervolgens ging in 2007 Colin Dekuiper uit de band en werd vervangen door basgitarist Brian Cook (ex Botch/These Arms Are Snakes).
In 2008 verscheen het tweede album van de band, getiteld "Station" via het Suicide Squeeze label, waarna de band dat jaar een split single met These Arms Are Snakes uitbracht via Sargent House, om gevolgd te worden door de albums "Geneva" (Suicide Squeeze, 2009), "Empros" (Sargent House, 2011) en "Memorial", waarop Chelsea Wolfe als gast zangeres mee speelt (Sargent House, 2013) en 5 augustus 2016 verschijnt het album "Guidance" via Sargent House.
Voor de opnamen van dat album ging de band 4 weken de God City Studio in van gitarist Kurt Ballou (Converge).
Russian Circles trad in de loop der jaren op met onder andere Tool en Deafheaven en werkte samen met zangeres Chelsea Wolfe.

Het album "Guidance" bevat 7 nummers, waarvan "Asa" het eerste is en daarin hoor ik de band een prachtig rustig nummer, waarin de gitaar de belangrijkste rol speelt en minimaal begeleidt wordt door de basgitaar en drums en door loopt in het volgende nummer, dat "Vorel" heet en op single is uitgebracht, waarin de band na zeer korte tijd het roer om gooit en me een geweldig stevig rock nummer voor zet, dat in een vrij hoog tempo gespeeld wordt en naar de hardrock neigt.
Ook dit nummer gaat verder in het volgende, dat "Mota" heet en daarin krijg ik een schitterend swingend melodisch stukje progressieve rock voorgeschoteld (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie), dat vervolgd wordt in "Afrika", waarin ik opnieuw zo'n heerlijk melodisch progressief rock nummer te horen krijg, dat naar het einde toe een stuk rustiger wordt.
In "Overboard" zet Russian Circles me een fantastisch melodisch stukje muziek voor, dat me aan de muziek van de Russische band IWKC (I Will Kill Chita) doet denken en in "Calla" laat de band me genieten van een verrukkelijk stevig progressief rock nummer, dat diverse tempowisselingen bevat en sterke hardrock invloeden heeft.
Het laatste nummer van het album heet "Lisboa" en hierin start de muziek vrij traag en krijg ik ook nu weer een uitstekend melodisch nummer voorgeschoteld.

Russian Circles heeft me met "Guidance" van begin tot eind weten te boeien met hun schitterende melodische progressieve rock en ik kan elke liefhebber van dit genre het album dan ook van harte aanbevelen.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten