maandag 8 augustus 2016

Review: Pierre Omer's Swing Revue - Swing Cremona (Voodoo Rhythm Records, 2016) (Swing Jazz)

Gitarist, accordeonist en pianist Pierre Omer werd in Londen, Engeland, geboren uit een Zwitserse moeder en Indiase vader.
Hij is één van de oprichters van de Zwitserse band The Dead Brothers en maakt sinds 2009 solo projecten, waarbij hij met diverse muzikanten speelde zoals onder andere Robert Butler (The Shit, The Miracle Workers), Roland Bucher en Christian Aregger (Blind Butcher).
In 2013 startte hij samen met Christoph Gantert - trompet en zang, Jean-Philippe Geiser - dubbele basgitaar en zang en Julien Israelian - drums en percussie zijn nieuwe project, genaamd Pierre Omer's Swing Revue.
Hierin speelt de band nummers van jaren 30 en 40 Europese en Amerikaanse swing jazz (live onder andere op het Montreux Jazz Festival in 2015 en Le Cirque Electric te Parijs in 2014).
Het album "Swing Cremona", dat 19 augustus 2016 door Voodoo Rhythm Records op zowel vinyl als op CD wordt uitgebracht en 12 nummers bevat, werd in de Outside Inside Studio's in Italië opgenomen om een zo'n sfeervol mogelijk resultaat op te leveren.

Het album begint met "Show Me Some Love", waarin ik een geweldige swingende jazz song hoor, waarbij het onmogelijk is stil te blijven zitten, die gevolgd wordt door "International Man Of Mystery" en ook daarin swingt de jazz muziek als trein.
Daarna laat de band me genieten van "Russian Lullaby", een cover van een nummer van Irvin Berlin (bekend van het nummer "Cheek To Cheek") en wordt ik 70 á 80 jaar terug in de tijd gebracht met heerlijke swingende klanken, waarna "Baby Blue" volgt en ik een schitterend nummer hoor, dat een mix is van de muziek van een revue en Nick Cave, waarbij het ritme aan zet tot dansen.
Dan volgt "Old Man Mose", waarin een thema zit, dat in tekenfilms gebruikt is en hoor ik een fantastische swingende jazz song en in de song "Coconut Island" doet de muziek me denken aan die van The Bonzo Dog Doo-Dah Band.
In het instrumentale "Swing Cermona" laat de band de pannen weer van het dak swingen en in "Miserlou", dat lichte Oosterse invloeden bevat, krijg ik een uitstekende swingende jazz song te horen, waarin de muziek invloeden van die van Django Reinhart heeeft.
Vervolgens speelt Pierre Omer's Swing Revue een cover van Duke Ellington, getiteld "Lotus Blossom” en hierin laat de band me een lekker in het gehoor klinkende swing jazz song horen, die een slepend ritme heeft (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie) en gevolgd wordt door "I Lost My Smile", een verrukkelijk, vrolijk klinkend, swingend jazz nummer, waarbij het onmogelijk is stil te blijven zitten.
Verder zet de band me "Sophie" voor, waarin de tekst in het Duits gezongen wordt en de muziek weer dat swingende ritme bevat, waarbij ik wel in beweging moét komen en in het laatste nummer, een cover van Charlie Shavers song “Undecided”, is dat niet anders en sluit de band de plaat op swingende wijze af.

"Swing Cremona" van Pierre Omer's Swing Revue bevat 12 fantastische jaren 30 en 40 swing jazz nummers, waarbij het onmogelijk is stil te blijven zitten en ik kan iedere liefhebber van dit genre dit meesterwerk dan ook voor 100% aanraden.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten