maandag 29 augustus 2016

Review: Vibravoid - Psychedelic Blueprints (Stoned Karma Records, 2016) (Psychedelische Rock)

Vibravoid werd in 1990 te Düsseldorf, Duitsland, opgericht en bestaat uit: Christian Koch - zang en sologitaar, Frank Matenaar - drums en Dario Treese - orgel.
De band heeft zich muzikaal laten inspireren door o.a. (een vroege) Pink Floyd, Electric Prunes, Strawberry Alarm Clock en Spacemen 3 en talloze andere psychedelische progressieve rock bands.
Sinds 2000 heeft Vibravoid diverse LP's en CD's uitgebracht via verschillende labels, zoals: Triggerfish, Nasoni, Anzitisi Records, Krauted Mind Records, Herzberg Verlag en Sulatron.
Nadat ze begin 2013 hun eigen label Stoned Karma Records hebben opgericht, verschijnen daarop hun platen (onder andere "Psychedelic Blueprints - An Introspection Of The Years 2000-2013" en de 6 CD box "Loudness For The Masses"), maar ook staat de band met een nummer ("Nearby Shiras", een cover van Kalacakra) op de LP Head Music van het Fruits De Mer Records label en is in 2013 de 7" gekleurd vinyl single "Colour Your Mind", waarop 3 covers staan, uitgebracht via dat zelfde label uit Engeland, gevolgd in 2015 door de 7" gekleurd vinyl single "Steppin' Stone" , die eveneens 3 covers bevat en via Fruits De Mer verscheen.
De band stond op het "14th Dream Of Dr.Sardonicus" festival te Cardigan, Wales, dat van 5 tot 7 augustus plaats vond en georganiseerd werd door Fruits De Mer Records, waarbij één van de live nummers ongetwijfeld hun nieuwe 7" gekleurde vinyl single met klaphoes, "In-A-Gadda-Da-Vida", was, die 9 augustus 2016 in beperkte oplage via Fruits De Mer Records verschenen is.
De single, wordt 30 september 2016 gevolgd door hun nieuwe album "Wake Up Before You Die", dat op hun Stoned Karma Records in een beperkte oplage op LP en CD wordt uitgebracht, waarbij de CD uitvoering 4 extra live nummers bevat.
Ook is het album "Psychedelic Blueprints" eind mei 2016 via het Stoned Karma Records label uitgebracht, waarop een selectie van 13 nummers te horen is, die tussen 2000 en 2013 zijn verschenen.

"Psychedelic Blueprints" start met "Eruptions Of The Geen Sun" uit 2012 van het album "Gravity Zero" en daarin hoor ik de band een fantastische swingende psychedelische rock song spelen, met invloeden van de muziek van The Stranglers, waarbij stil zitten geen optie is en dit nummer wordt gevolgd door "Playing With Beuys" ("The Politics Of Ecstasy", 2008), waarin de band me opnieuw een geweldig swingende psychedelische pop song voorschotelt.
Daarna krijg ik "Seefeel" ("Minddrugs", 2011) te horen en hierin zet de band me een lekker in het gehoor klinkende zeer dansbare licht psychedelische pop song voor, die gevolgd wordt door "Get Out Of Here" ("Gravity Zero", 2013), een heerlijke uptempo psychedelische pop song, die me in beweging brengt.
Dan schotelt de band me "What You Want" ("Minddrugs", 2011) voor en daarin laat de band me genieten van een schitterende swingende psychedelische pop song, die me opnieuw in beweging brengt, waarna ik "Doris Delay" ("The Politics Of Ecstasy", 2008) hoor en ook in dit nummer speelt Vibravoid weer zo'n verrukkelijke dansbare psychedelische poprock song, waarmee de band me in een lichte trance brengt.
In "Random Generated Future" ("Distortions", 2009) krijg ik eveneens een fantastisch hypnotiserend stukje psychedelische rock voorgezet, waarbij het onmogelijk is stil te blijven zitten en in "The Politics Of Ecstasy" ("The Politics Of Ecstasy", 2008) laat de band me weer genieten van een geweldig lekker hypnotiserend psychedelisch nummer, dat progressieve rock invloeden bevat en zeer dansbaar is en abrupt stopt.
Vervolgens hoor ik "Gravity Zero" ("Gravity Zero", 2012), dat experimenteel en psychedelisch begint, waarna ik een schitterende hypnotiserende psychedelische trip te horen krijg, die iets meer dan 13 minuten mijn brein beheerst en gevolgd wordt door "Save My Soul" ("Distortions", 2009), waarin ik een uitstekende dansbare pop song voorgezet krijg.
Verder laat Vibravoid me genieten van "The Empty Sky" ("Delirio Dei Sensi", 2013), een heerlijke psychedelische pop song met een bedwelmend ritme (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie), "Lovely Lady Deb O'Nair" ("2001", 2000), een swingende licht psychedelische pop song met een aanstekelijk ritme en "Void Vibration" ("Void Vibration", 2002), een verrukkelijk psychedelische rock song met een hypnotiserend ritme, dat me opnieuw in een lichte trance brengt.

"Psychedelic Blueprints" van Vibravoid bevat 12 geweldige nummers, die me van begin tot eind hebben geboeid en ik kan iedere liefhebber van psychedelische rock deze schijf, dan ook van harte aanbevelen.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten