maandag 15 augustus 2016

Review: Crystalaugur - Terranaut (Out-Sider Records, 2016) (Progressieve Poprock)

Crystalaugur werd begin jaren 70 opgericht door 4 Amerikaanse teenagers, die in Singapore op high school zaten en bestond uit: Kim Bengs - sologitaar, slidegitaar, piano, zang en noise, Guy Rittger - basgitaar, Howard Kukla - slaggitaar en Bryan Hall - drums.
De band bracht hun enige LP "Terranaut" in 1975 in een zeer beperkte oplage van 200 stuks uit via hun eigen Warped Records label.
"Terranaut" is in 2016 voor het eerst legaal her uitgebracht op zowel LP als CD door het Out-Sider Records label en bevat 9 nummers.

Het album start met het titel nummer "Terranaut", waarin ik de band een prachtige melodische poprock song hoor spelen, die in een niet al te hoog tempo wordt uitgevoerd en progressieve rock invloeden bevat, waarna "I'll Be Remembered" volgt en de band een prima pop song speelt, waar ook nu weer progressieve rock invloeden in zitten en tevens een heuse drumsolo bevat. (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie)
Daarna zet de band me "Cosmic Journey" voor en hoor ik Crystalaugur een instrumentaal psychedelisch nummer spelen, dat een zich herhalend thema heeft en wordt gevolgd door "You've Got To Rap..", een mix van funk, progressieve rock en pop, die ik een beetje chaotisch vind klinken.
Dan schotelt de band me "Uppachit Creek" voor en ook daarin hoor ik licht chaotisch klinkende pop rock song met licht psychedelische invloeden, waarna de band me "Easy Term Pleasure" voorzet en hierin krijg ik een goede pop song te horen, die een gemiddeld tempo heeft.
In "Pams Song" hoor ik de band een uitstekend instrumentaal stukje poprock spelen, dat een licht hypnotiserend ritme bevat en in "Number 4" speelt de band weer een licht chaotische, amateuristisch klinkende, poprock song met progressieve rock invloeden, waarna het laatste nummer volgt, getiteld "Goodbye" en daarin laat de band me een korte mooie rustige pop song horen.

"Terranaut" van Crystalaugur is een aardige plaat, die een beetje amateuristisch bij me over komt, maar omdat het zo'n obscure plaat is, denk ik dat de echte verzamelaars dit product zeker zullen willen hebben en ik kan hen dan ook aanraden, deze schijf eens te gaan beluisteren.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten