maandag 22 augustus 2016

Review: Paul Martin - It Happened (Out-Sider Records, 2016) (Garagerock / Pop)

Singer-songwriter Paul Martin, uit New York, die eigenlijk Paul Myerberg heet, bracht in 1966-1967 enkele singles uit en nam in de Tower Sound Studios te Manhattan een hoop onuitgebrachte demo's op, waarvan er veel door het Distortions label verzameld werden om uitgebracht te worden.
Tijdens zijn opnamen in de Tower, ontmoette hij  Herb Ostrow, die zijn eerste single "It Happened" in het voorjaar van 1966 op het Impex label uit Philadelphia uitbracht.
In 1967 bracht Paul zijn volgende single "The Last Remains Of Our Love" / "The Fairy Princess" op zijn eigen Rodin label uit, maar het zou bijna 30 jaar duren voor zijn eerste album, een verzameling van de 2 singles plus studio demo's en proef persingen, via het Distortions Records label verscheen.
Het Out-Sider Records label heeft dit album, in een nieuwe hoes, geremastered en met foto's plus bijschriften, in 2016, zowel op CD als LP, opnieuw uitgebracht met toevoeging van 1 onuitgebracht nummer uit 1967, zodat er totaal 18 nummers te beluisteren zijn.

Het album start met "It Happened", waarin ik Paul in een gemiddeld tempo een heerlijke psychedelische garagerock song hoor spelen (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie), die gevolgd wordt door "It's A Long Time 'Til The End", een geweldige swingende mix van garagerock en psychedelische beat.
Daarna zet hij me "Echo" voor en hoor ik een lekker in het gehoor klinkende psychedelische garagerock song, waarna ik "I Have Got That Feelin'" hoor en dit is een prima melodische pop song, waar hij begeleid wordt door achtergrond zangeressen.
Ook "You Don't Seem To Understand" is een uitstekende uptempo pop song, waarin hij orkestrale begeleiding krijgt en deze wordt gevolgd door "Without Your Love", een vrij commercieel klinkende pop song, die eveneens dat achtergrond koortje bevat.
Dan schotelt Paul me "More Than Me" voor en krijg ik een prachtige vrij rustige pop song te horen, waarna ik "What Good Is Your Love" hoor en hierin speelt hij een erg mooie rustige melodische pop song, die gevolgd wordt door "This Is The End", een heerlijke pop song met begeleiding van strijkers en prima pianospel.
In "The Last Remains Of Our Love" schotelt Paul me een schitterende mix van garagerock, pop en psychedelische rock voor en in "You Were There" krijg ik een lekker klinkende swingende garagerock song te horen, waarin een aanstekelijk ritme zit.
Vervolgens zet hij me "All That's Left" voor en hoor ik een mix van garagerock en pop, die in een gemiddeld tempo gespeeld wordt en "Yours Is The Life" is een vrij zoete rustige pop song.
Verder hoor ik "How Many Tears Must I Cry", een mooie rustige pop song, "I Want You", een prima pop song in de stijl van Neil Diamond, "The Girl Tomorrow Killed", een heerlijke aanstekelijke pop song, "The Fairy Prncess", een prachtige pop song, die met strijkers begeleid wordt en het onuitgebrachte "The Children", een uitstekende pop song, die diverse tempowisselingen bevat.

"It Happened" van Paul Martin bevat prima pop songs en enkele schitterende psychedelische garagerock songs, die het beluisteren meer dan waard zijn en ik kan iedere liefhebber van zestiger jaren muziek dan ook aanraden, deze schijf een s te gaan horen.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten