maandag 22 augustus 2016

Review: The Re-Stoned - Reptiles Return (Clostridium Records, 2016) (Stonerrock / Progressieve Rock)

Componist, gitarist en multi-instrumentalist Ilya Lipkin begon zijn muzikale carrière in diverse lokale bands, waaronder de legendarische dark-folk act Neutral en het avant-garde trio Yarche-1000-Solnts, voordat hij in 2003 zijn eigen akoestische Neo-folk ensemble Waldsone vormde.
In 2008 richtte hij te Moskou, Rusland, de band The Re-Stoned op samen met basgitarist Vladimir Nikulin en drummer Andrei Pankratov, waarin de band een muzikale combinatie maakt van spacerock, blues, psychedelische rock en power rock met melodische muzieklijnen in zeventiger jaren stijl.
Hun debuut EP "Return To The Reptiles", die in de repetitieruimte van de band werd opgenomen, werd in 2009 uitgebracht via het R.A.I.G. label in een zeer beperkte hand genummerde oplage van 100 stuks met daarop 4 nummers, waarvan er 2 op de eerste volledige CD, "Revealed Gravitation" uit 2010, in een vernieuwde versie terecht kwamen, die eveneens via R.A.I.G. verscheen.
Ook de CD "Analog" uit 2011 kwam via dat zelfde label op de markt en hun volgende product, "Plasma" uit 2012, werd eveneens via dat label uitgebracht.
Op "Plasma" is er één en ander veranderd in de band, want Vladimir en Andrei spelen hierop niet meer mee en Ilya heeft daarom zelf de bas partijen ingespeeld, terwijl er diverse gast muzikanten aan meewerken en ook op "Re-Session V.2" uit 2013 is de band bezetting anders en speelt Ilya samen met Vasily Bartov - drums, Glenda Pescado - basgitaar en Pete Bingham - sologitaar.
Op het album "Totems", dat in 2014, precies een jaar na "Re-Session V.2" is uitgebracht, is de bezetting opnieuw anders.
Op "Totems", dat zowel op CD als in een gelimiteerde oplage van 400 stuks zwart en 100 stuks gekleurd vinyl (via het Headspin Records label) is verschenen, bestaat de band uit: Ilya Lipkin - sologitaar, basgitaar, sjamaan drum, mandola, mondharp en zang, Alexander Romanov - basgitaar, Vladimir Muchnov - drums, Evgeny (Rasputin) Tkachev - percussie en Nikolay (Mikola) Fedotov - didgeridoo, terwijl Kent Stump van de band Wo Fat in 1 nummer sologitaar speelt als gast muzikant.
Het nieuwe album "Reptiles Return" is via het Clostridium Records label uitgebracht en bevat 10 nummers (8 plus 2 bonus nummers), waarvan de eerste 4 nummers eerder op hun debuut EP "Return To The Reptiles" verschenen en er 2 van de 4 tevens op het album "Revealed Gravitation" in een andere uitvoering voorkomen.

Het album start met een nieuwe en langere uitvoering van "Return", waarin ik de band een uitstekend stevig progressief stonerrock nummer hoor spelen, dat diverse prima tempowisselingen bevat en gevolgd wordt door "Run", een lekker in het gehoor klinkend stonerrock nummer, waarin enkele tempowisselingen zitten en dat halverwege het nummer meer snelheid krijgt.
Daarna hoor ik "The Mountain Giant" en hierin laat de band me een fantastisch swingend stoner nummer horen, waarna "Sleeping World" volgt en ik een schitterend rustig melodisch progressief rock nummer voorgezet krijg.
Dan krijg ik "Winter Witchcraft" te horen en ook dit is zo'n verrukkelijk rustig melodisch progressief rock nummer, waarna The Re-Stoned me "Walnut Talks" voorschotelt en me opnieuw laat genieten van een heerlijk rustig melodisch nummer.
In "Flying Clouds" krijg ik een geweldig swingend melodisch progressief rock nummer te horen, dat een licht hypnotiserend ritme en ruimtelijke invloeden bevat (luister naar dit nummer via de soundcloud link onder de recensie) en in "Roots Pattern" zet de band me ook nu weer een prachtig rustig melodisch nummer voor.
Het eerste van de 2 bonus nummers heet "Sharp Fire On The Hill" en daarin laat de band me een lekker stevig stonerrock nummer voor, dat in een gemiddeld tempo gespeeld wordt en swingt, waarna "Forgive Me, Lizard" volgt en de band me volkomen overrompeld en ik Ilya solo een bluesrock nummer op zijn gitaar hoor spelen.

"Reptiles Return" van The Re-Stoned is een lekker in het gehoor klinkend album, waar ik van begin tot eind van heb mogen genieten en ik kan iedere liefhebber van progressieve rock en stonerrock dan ook aanraden, deze schijf eens te gaan beluisteren.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten