zondag 9 juni 2024

Review: Conny Frischauf - Kenne Keine Töne (Bureau B Records, 2024) (Elektro / Avant Garde)

Conny Frischauf uit Wenen, Oostenrijk bracht op 9 maart 2018 haar debuut uit met de 12" EP "Affekt & Emotion", die via International Major Label werd uitgebracht en deze werd  op 1 april gevolgd door de 12" EP "Affekt & Tradition", die via Kame House Records verscheen, waarna "Parapiri (Single Version)" (promo CDr single, 2021, via Bureau B Records), "Die Drift" (LP, CD en digitale download, 15 januari 2021 via Bureau B Records) en "Schall Und Schwer (Erst Aus Dem Ufo Seh Ich Dich)" (digitaal nummer, 28 maart 2024) verschenen en op 28 juni 2024 brengt Bureau B Records haar tweede album "Kenne Keine Töne" uit als LP, als CD en als digitale download. 

Het album, dat 16 nummers bevat, begint met "Düfte", waarin Conny Frischauf een mooie langzame avant garde song ten gehore brengt, die lichte elektro invloeden heeft en gevolgd wordt door "Wunder", een prima instrumentaal elektro nummer met een gemiddeld tempo, "Schall Und Schwer (Erst Aus Dem Ufo Seh Ich Dich)", een nummer met een gemiddeld tempo en een aanstekelijk ritme (luister naar dit nummer via de bandcamp link onder de recensie) en "Bisschen Träumen", een uitstekend instrumentaal stuk elektronische muziek met een terugkerend ritme en een niet al te hoog tempo.
Daarna volgen "Röte", een instrumentaal avant garde nummer met een gemiddeld tempo en een vrolijk terugkerend ritme, "Kreise", een krautrock nummer met een gemiddeld tempo en een dansbaar ritme en ruimtelijke elementen, "M", een kort nummer waarin de letter M centraal staat en "Zwei Minuten", een 2 minuten durende stilte.
In "Adieu Araneus" speelt Conny Frischauf een avant garde instrumentaal nummer met een traag tempo en een terugkerend ritme, in "Ballooooon" krijg ik een heerlijk stuk muziek te horen, dat een aanstekelijk licht hypnotiserend terugkerend ritme heeft en ruimtelijke elementen bevat, in "Aller Wege (Zwölf)" zet ze me een lekker in het gehoor klinkend nummer met een gesproken tekst voor, dat een aanstekelijk terugkerend ritme heeft en in "Interlude" laat ze me genieten van een licht hypnotiserend stukje muziek, dat naar mijn mening met houten instrumenten wordt gemaakt.
Dan volgen het "19 seconden durende "Nichts Nichts", een stukje a-capella, "Dididi Dadada", een elektro song met een gemiddeld tempo en een dansbaar ritme, "Nordwestwind", een song met een gemiddeld tempo en een terugkerend ritme, die avant garde invloeden heeft en "Test", een puike elektro song met een terugkerend ritme, dat krautrock elementen heeft, die bij tijd en wijle swingt. 

"Kenne Keine Töne" van Conny Frischauf staat vol uitstekende avant garde en elektro muziek, waar ik enorm van genoten heb en ik raad elke liefhebber van deze genres deze schijf dan ook van harte aan.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten