zondag 23 juni 2024

Review: Echotide - As Our Floodlights Gave Way To Dawn (Bird's Robe Records, 2024) (Post-Rock)

Echotide uit Brisbane, Australië werd in 2007 opgericht en bracht op 21 oktober 2012 hun debuut album "As Our Floodlights Gave Way To Dawn" uit.
Op dit album bestond de band uit: Matthew Martin - piano, keyboards en sampels, Michael Gagen - sologitaar, basgitaar en keyboards en Geoff Irish - drums, percussie, klokkenspel en keyboards.
De volgende muzikanten werkten op dit album mee: Brendon Blanchard - basgitaar (track 4), Alan Bremner - trompet (track 4), Tim Charles - viool (track 4 en 6), Adrian Diery - sologitaar (track 4), Melinda Gagen - djembe, vleugel en klokkenspel (track 4), Chrispy Lait - 8 snarige elektrische gitaar (track 4), Simon James Lane - Arturia Origin synthesizer (track 4) en Jesse Higginson - Rhodes synthesizer (track 4) en orkestratie (track 3).
Op 24 juni 2024 brengt Bird's Robe Records hun debuut album, dat 7 nummers bevat, opnieuw uit en dit verschijnt als CD en als digitale download.

Het album begint met "Of Addictions", waarin Echotide de muziek met een mooi rustig piano intro start, dat een terugkerend ritme heeft, om na enkele minuten meer snelheid te krijgen waarbij ook de andere instrumenten aan toegevoegd worden, om halverwege tijdelijk in een langzaam tempo over te gaan, dat korte tijd later weer meer snelheid krijgt en verder gaat in "Floodlights", een schitterend langzaam nummer, dat rust uitstraalt en iets na de helft van het nummer meer snelheid krijgt, waardoor de muziek gaat swingen, om tegen het einde terug te keren naar het begin tempo.
Daarna volgen "3mwy (Of Hope)", een heerlijk post-rock nummer met een gemiddeld tempo en een aanstekelijk terugkerend ritme en "Embers Glow", een fantastisch nummer, dat in een langzaam tempo begint en iets voor de helft sneller, heftiger en doordingerder wordt, om enkele minuten later in een langzaam tempo terugkeert en doorlopopt in "Mare Cognitum (Of Memory)", een geweldig nummer, dat langzaam begint en na enkele minuten meer snelheid en een aanstekelijk ritme krijgt, om tegen het einde weer langzaam te worden.
In "Stillwaters" zet Echotide me een verrukkelijk stuk post-rock met een gemiddeld tempo en een licht hypnotiserend terugkerend ritme voor en in "Of Overcoming Addictions" laat de band me genieten van een prachtig stuk muziek met een niet al te hoog tempo en een terugkerend ritme.

"As Our Floodlights Gave Way To Dawn" van Echotide bevat 7 uitstekende post-rock nummers, waar ik erg van genoten heb en ik raad elke liefhebber van dit genre deze schijf dan ook zeer aan.(luister naar dit album via de bandcamp link onder de recensie)