zondag 23 juni 2024

Review: Various Artists - 19Th Dream Of Dr. Sardonicus Festival Of Psychedelia (Regal Crabomophone, 2024) (Progressief / Folk / Pop)

Elke zomer vindt er een 3 daags festival plaats in de Cellar Bar van Cardigan, Wales, dat door Pete Bingam van Sendelica wordt georganiseerd, door Fruits De Mer Records wordt ondersteund en door Record Collector's Magazine en Cardigan's Mantle Brewery wordt gesponserd.
Van de optredens van 2023 heeft Keith Jones (Fruits De Mer Records) een aantal bands en artiesten geselecteerd, die op de 2LP "19Th Dream Of Dr. Sardonicus Festival Of Psychedelia" van Regal Crabomophone terecht zijn gekomen, die in een beperkte oplage verkrijgbaar is.

Het album, dat 10 nummers bevat, begint met "Tropic Of Capricorn" van London Underground uit Italië, die een cover van Brian Auger speelt en daarin laat de band me genieten van een verrukkelijk progressief Hammond rock nummer, waar een korte ouderwetse drumsolo in zit en dit nummer wordt gevolgd door "Dust Storms On Mars" van Spectral Streams uit Wales, die een schitterend elektronisch progressief rock nummer met een gemiddeld tempo en een terugkerend ritme ten gehore brengt, dat krautrock elementen bevat.
Daarna volgen Sendelica (Wales) met "Maggot Brain", een fantastisch melodisch progressief rock nummer met een gemiddeld tempo en een aanstekelijk ritme, die tegen het einde iets meer snelheid krijgt en ruimtelijke invloeden bevat, Hanford Flyover (USA) met "Space Tractor", een geweldig uptempo spacerock nummer dat dance invloeden bevat en hierbij is stil zitten dan ook geen optie (luister naar dit nummer via de yooutube link onder de recensie) en Consterdine (Wales) met "Sepia", een langzaam stuk muziek met een licht hypnotiserend ritme, dat rust uitstraalt en halverwege in een dansbaar ritme over gaat.
In "Atoms & Dust" zet Pinhdar (Italië) me een uitstekende zware duistere folk song met een niet al te hoog tempo voor, in "Black Tar Acid" van McDowell & Westaway (UK) krijg ik een heerlijke progressieve rock song te horen met een gemiddeld tempo, die lichte psychedelische invloeden heeft en in "Ice Lock Up Stones" (edit) van Dark Zen Kollectiv (Europa) speelt de band een swingend uptempo instrumentaal folk rock nummer met een aanstekelijk dansbaar ritme en ruimtelijke effecten.
Verder volgen Cary Grace Band (USA) met "Venus In Furs", een dreigend klinkende progressieve rock song met een gemiddeld tempo en een terugkerend ritme voor en Spygenius (UK) met "Café Emery Hill", een lekker in het gehoor klinkende uptempo pop song met een vrolijk aanstekelijk dansbaar ritme en jaren 60 invloeden.

"19Th Dream Of Dr. Sardonicus Festival Of Psychedelia" van Various Artists bevat 10 fantastische nummers, waar in enorm van genoten heb en ik raad iedere liefhebber van progressieve rock, folk en de betere pop deze meesterlijke schijf dan ook sterk aan.