maandag 18 juli 2016

Review: Barock Project - Vivo Live In Concert (Artalia, 2016) (Symfonische Rock)

The Barock Project uit Modena, Italië, werd in 2003 door Luca Zabbini - piano, keyboards, akoestische gitaar en zang, opgericht en bestaat verder uit: Marco Mazzuoccolo – sologitaar, Francesco Caliendo - basgitaar, Eric Ombelli – drums en Luca Pancaldi - zang, die kort na de opnamen van het nieuwe dubbelalbum "Vivo Live In Concert" de band onverwacht heeft verlaten.
De band bracht in 2007 hun debuut album "Misteriose Voci" via Musea Records uit, die gevolgd werd door "Rebus" (Mellow Records, 2009), "Coffee In Neukölln" (Musea Records, 2012) en "Skyline" (Artalia, 2015).
Het nieuwe album van de band, dat iets meer dan 2 uur duurt, is de live 2CD "Vivo Live In Concert" , die 15 nummers van de afgelopen 10 jaar bevat en gedurende de 2015 tour is opgenomen .

CD 1 start met "Back To You", waarin de band me een schitterende symfonische rock song voorschotelt, waarin de zang me enigszins aan die van Ian Anderson (Jethro Tull) doet denken, maar verder in de song ook aan die van John Lawton (Lucifer's Friend), waarna "Coffee In Neukköln" volgt en ik een mooie rustige symfonische rock song met ingetogen zang te horen krijg, waarin de snelheid langzaam iets opgevoerd wordt .
Daarna hoor ik "Save Your Soul", een heerlijke aanstekelijke rock song, die lichte folk invloeden heeft, swingt als een trein en gevolgd wordt door "Fool's Epilogue", dat klassiek begint, maar al snel verandert in een geweldige melodische symfonische rock song, met diverse subtiele tempowisselingen, die tegen het eind van het nummer terug keert naar het klassieke spel.
Dan zet de band me "Inside My Dreamer's Eyes" voor en ook hierin laat de band me genieten van een afwisselende swingende rock song, waarna ik "Un Altro Mondo" hoor, een prachtig rustig nummer, dat in het Italiaans gezongen wordt.
In "Duellum", eveneens in het Italiaans gezongen, laat de band me weer een uptempo rock song horen, waar enkele prima tempowisselingen in zitten en de muziek bij tijd en wijle vrij heftig klinkt, terwijl aan het eind van het nummer een drumsolo zit, die helaas afgebroken wordt om even verder te gaan in het volgende nummer "Los Endos", een cover van een nummer van Genesis, die uitstekend klinkt en diverse tempowisselingen bevat.
Het eerste nummer van CD 2 heet "Overture", waarin Barock Project me een vrij snel nummer in de stijl van Emerson, Lake & Palmer voorschotelt (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie) en dit wordt gevolgd door "Gold", waarin de band start met close harmonie en vervolgt met een symfonische rock song met enkele tempowisselingen en invloeden van E,L&P.
Vervolgens zet de band me "Roadkill" voor en hierin mag ik genieten van een afwisselende rock song, die een licht hypnotisch ritme bevat, waarna ik "Skyline" hoor, een swingende mix van country, klassieke muziek, symfonische rock en folk en invloeden van de muziek van Jethro Tull en Lucifer's Friend.
In "The Silence Of Our Wake" krijg ik, na een rustig begin, een fantastische melodische rock song te horen, waar diverse tempowisselingen in zitten en ook dit nummer doet me denken aan de muziek van Lucifer's Friend.
Dan speelt Barock Project "The Longest Sigh", het laatste live nummer van de 2CD en hoor ik de band opnieuw een lekker in het gehoor klinkende symfonische rock song ten gehore brengen.
Als laatste nummer staat de studio opname "My Silent Sea" op de 2CD en daarin verrast de band me met een schitterende melodische rock song, die invloeden van de jaren 70 symfo bands, zoals Genesis en Greenslade heeft en diverse tempowisselingen bevat.

"Vivo Live In Concert" van Barock Project is een fantastische 2CD, die vol staat met heerlijke songs en ik kan deze dubbelaar dan ook aanraden aan iedere liefhebber van symfonische rock.