maandag 25 juli 2016

Review: Hidden Trails - Instant Momentary Bliss (Elektrohasch, 2016) (Progressieve Rock)

Hidden Trails uit Diest, België, ontstond gedurende een opname sessie in de W.A.R. Studio.
De band komt voort uit de ontbonden band Hypnos 69 en bestaat uit: Dave Houtmeyers (Intestinal Disease, Hypnos 69) - drums, percussie, synthesizer en klokkenspel, Tom Vanlaer (Eat Lions, Hypnos 69) - basgitaar, mellotron, Moog synthesizer, samples en Fender Rhodes en Jo Neyskens (Cosmo's Foger-T) - zang, akoestische elektrische gitaar , Fender Rhodes en klokkenspel.
De band's debuut album "Instant Momentary Bliss" verschijnt 29 juli 2016 op CD via het Elektrohasch label en bevat 9 nummers.

De CD start met "Lancelot", waarin ik de band, in een niet al te hoog tempo, een heerlijke progressieve rock song hoor spelen, waarin zang invloeden van Pink Floyd hoorbaar zijn en een licht hypnotiserend ritme me in hogere sferen brengt.
Daarna krijg ik "Mutations" voorgezet, waarin het tempo een stuk hoger ligt en is de muziek swingend, bevat apen gekrijs, enkele prima tempowisselingen en een gesproken tekst en dit nummer wordt gevolgd door "Beautiful Void" en hierin hoor ik de band een mix tussen country, pop en progressieve rock maken, die van schitterend synthesizer spel voorzien is.
Dan schotelt Hidden Trails me "Ricky" voor en daarin speelt de band een uitstekende rustige progressieve poprock song, waarna "Hands Unfold" volgt, een fantastische swingende rock song, waarbij het onmogelijk is stil te blijven zitten.
In "Leaving Like That" laat de band me genieten van een verrukkelijke mix van progressieve rock en pop, die in een aanstekelijk ritme gespeeld wordt en in "Space Shuffle" maakt de band een swingende mix van spacerock en progressieve rock, die in een gemiddeld tempo wordt gespeeld.
Vervolgens hoor ik "Come And Play", dat ook nu weer een swingend ritme heeft, waarmee de band me in beweging brengt, terwijl de progressieve rock, waar enkele tempowisselingen in zitten, tevens melodisch klinkt en in "Denser Diamond" krijg ik opnieuw een swingende uptempo rock song voorgeschoteld, waarbij stil zitten geen optie is. (luister naar dit nummer via de soundcloud link onder de recensie)

"Instant Momentary Bliss" van Hidden Trails is een lekker in het gehoor klinkende plaat, die liefhebbers van swingende progressieve rock zeker op waarde zullen weten te schatten en ik kan hen dit album dan ook van harte aanbevelen.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten