maandag 11 juli 2016

Review: Cal Rock & Roll - Homegrown (Out-Sider Records, 2016) (Progressieve Melodische Hardrock)

Cal, ook wel bekend als Cal Rock & Roll, werd halverwege de jaren 70 te New York opgericht door Larry Calabrese - sologitaar en zang, Andy Barone - basgitaar, Jeffrey Gaer - keyboards en Jerry Joly - drums en zang en trad live onder andere met Leslie West & Mountain op.
De band nam in 1980 hun enige album "Homegrown", dat in 1982 in eigen beheer werd uitgebracht, in de 8 sporen studio van Larry op en deze werd in een oplage van 2000 stuks geperst, waarvan de meeste werden vernietigd wegens persfouten en ook omdat de snelheid na het masteren te langzaam bleek.
Tod Rundgren toonde interesse in de band en sommige van hun songs en ook het Sugarhill label wilde Cal in hun bestand, maar daar kwam uiteindelijk niets van terecht, waardoor "Homegrown" dus eindigde in de obscuriteit, totdat enkele originele kopieën bij collector's en psych dealers werden ontdekt.
Out-Sider Records bracht op 9 juni 2016 de eerste legale her uitgave van deze LP uit, zowel op LP, als op CD.

"Homegrown", dat 11 nummers bevat, start met "Key To My Heart, waarin ik de band een heerlijke stevige mix van blues en hardrock in een niet al te hoog tempo hoor spelen, die tevens lichte pop invloeden bevat (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie) en deze wordt gevolgd door "Rock & Ride", een swingende uptempo melodische rock song, die progressieve rock invloeden heeft.
Daarna krijg ik "Hard Day" te horen en hierin laat de band me een lekker in het gehoor klinkende swingende mix van pop, blues en rock horen, waarna "What's Ging On" volgt en ook in dit nummer swingt de melodische muziek als een trein.
Dan schotelt Cal me "State Of Mind" voor en daarin laat de band me genieten van een prachtige rustige pop song, om verder te gaan met het instrumentale "Today", eveneens een schitterend rustig stukje muziek.
In "Courages Cat", het eerste nummer van de B-kant, verrast de band me met een fantastische licht psychedelische progressieve rock song met een hypnotiserend ritme, waarin de invloed van The Doors sterk hoorbaar is en in de gezongen versie van "Today" krijg ik een mooi rustig duet te horen van Larry en een onbekend gebleven vrouw.
Vervolgens zet de band me "Movin' On Down" voor, een uitstekende progressieve rock song met hardrock invloeden, "Party Party", een swingende uptempo rock & roll song en "Young & Angry", een kort, gesproken, psychedelisch stukje met minimale begeleiding door het keyboard.

"Homegrown" van Cal is een zeer aangename plaat, die het draaien meer dan waard is met "Courages Cat" als uitschieter en ik kan iedere liefhebber van zowel melodische hardrock, als progressieve rock, aanraden deze schijf eens te gaan beluisteren.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten