zondag 31 juli 2016

Review: Various Artists - Songs From The Black Meadow (Mega Dodo Records, 2016) (Folk / Ambient / Experimenteel)

"Songs From The Black Meadow" is een CD, die in een beperkte oplage van 150 stuks is uitgebracht door Mega Dodo Records om het kanker onderzoek te steunen.
De CD bevat een 8 pagina's tellend boekwerkje en een hand gemaakte en genummerde persbrief hoes.
De 15 nummers van de CD zijn geïnspireerd door het boek "Tales From The Black Meadow" dat door Chris Lambert is geschreven en worden door 15 verschillende bands en artiesten uitgevoerd.

Het album begint met "Black Meadow Song" van The Hare And The Moon featuring Alison O'Donnell uit Engeland en daarin hoor ik Alison een uitstekende folk song ten gehore brengen, die met een hypnotiserend ritme begeleid wordt (luister naar dit nummer via de bandcamp link onder de recensie) en gevolgd wordt door "The Horseman", een fantastisch swingend instrumentaal folk nummer van Clive Murrell alias Wyrdstone (UK).
Daarna krijg ik The Rowan Amber Mill and Angeline Morrison (UK) te horen, die "The Meadow's Call" spelen en me een heerlijke rustige folk song voorzetten, waarbij de muziek enigszins mystiek klinkt en dit wordt gevolgd door Keith Seatman (UK), die me "Playing Hop The Scotch" voorschotelt en een instrumentale mix maakt van psychedelische muziek, spacerock en folk, waarna Winterberry (uk) me laat genieten van een lekkere swingende, vrij traditionele, folk song, getiteld "The Fruits Of The Moor".
Het volgende nummer heet "Blackberry Eyes" en komt van The Implicit Order (het alias van Anthony Washburn uit Smilax, Kentucky, USA), waarin ik een zwaar stuk experimentele avant garde hoor, dat in een niet al te hoog tempo gespeeld wordt, om gevolgd te worden door "Search The Fields", een mooie folk song van Elena Martin (UK).
In "Radomes" van The Soulless Party (het alias van Kev Oyston uit Teeside, UK) krijg ik een prima rustig ruimtelijk nummer te horen, dat met gesproken tekst vergezeld gaat en in "Welcome To The Meadow" van Eastgreen (UK) laat deze 16 jarige me een uitstekende elektro hip-hop song horen.
Vervolgens hoor ik "We'll Go Beyond The Moor", een prachtig ambient nummer van Lost Trail (Zachary Corsa en zijn vrouw Denny uit USA), "Dark Moss And Coldheart" van Emily Jones (dochter van folk legende Al Jones, UK) en daarin krijg ik een mooie rustige mix van folk en pop te horen, waarna "Deep Woods" van Joseph Curwen (UK) volgt en ik een zwaar klinkend stuk muziek voorgezet krijg, dat invloeden van occulte horror bevat.
Dan volgt Kid Moxie (het alias van de in Griekenland geboren Elena Charbila) met "Song Of The Horseboy", waarin ze me een prima pop song voor zet, die in een gemiddeld tempo gespeeld wordt en met minimale begeleiding gezongen wordt en dit nummer wordt gevolgd door "Our Fair Land", dat door Mervyn Williams featuring Theale Green School Senior Choir (UK) a capella gezongen wordt, om gevolgd te worden door het laatste nummer van het album, dat "When The Mist Spreads" heet en hierin hoor ik een experimenteel nummer met onder andere vogel geluiden, kerkklokken, gesproken woord, golven van de zee en door Septimus Keen (UK) vertolkt wordt.

"Songs From The Black Meadow" is een zeer afwisselend album, dat 15 heerlijke nummers bevat, waar ik ten volle van genoten heb en ik kan iedere muziek liefhebber dan ook aanraden, deze CD eens te gaan beluisteren.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten