maandag 4 juli 2016

Review: Liquid Generation - Quarter To Zen (Green Monkey Records, 2016) (Garagerock)

Liquid Generation, die bestond uit: Jeremy Meyer - zang, John Branin - sologitaar, Bob Blackburn - slaggitaar, John Conrard - basgitaar en Randy Nash - drums, was een van Seattles eerste Neo-Psychedelische bands van begin jaren 80.
Hun repertoire bestond uit covers van hoofdzakelijk Britse zestiger jaren bands, zoals: The Kinks, Them en The Troggs, maar ook van covers van obscure bands als The Remains, The Choir, The Ugly Ducklings, The Gants en The Chob.
In 1984 bracht de band hun eerste en enige single uit, getiteld "1/4 To Zen" / "I Love You", terwijl er via een 4 en 8 sporen recorder meerdere nummers opgenomen werden.
Liquid Generation deed in 2009 een eenmalig optreden om hun 25 jarig bestaan te vieren, waarbij het Green Monkey Records compilatie album "It Crawled From The Basement" verscheen en op hun op 18 maart 2016 verschenen CD, "Quarter To Zen", die door Green Monkey Records is uitgebracht, zijn 15 onuitgebrachte nummers plus de A-kant van de single te horen.

Het album start met de A-kant van de single "1/4 To Zen" en hierin zet de band me een lekker in het gehoor klinkende uptempo powerrock song voor, die een aanstekelijk ritme heeft (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie) en gevolgd wordt door "We're Pretty Quick" een fantastische rauwe snelle garagerock song, die swingt als een trein en veel fuzz op de gitaar bevat.
Daarna krijg ik "All Good Things" te horen en daarin speelt de band een heerlijke snelle garagerock song, die enkele prima tempowisselingen bevat, waarna ik "Hang Up" voorgeschoteld krijg, waarin de band een geweldige rock song in een gemiddeld tempo speelt.
Dan volgt "She's Mine", eveneens een schitterende garagerock song, waarbij het tempo vrij hoog ligt en de song aanstekelijk klinkt, waarna "From Home" volgt en deze Troggs cover klinkt lekker ruig en iets sneller dan het origineel.
In "Out Of Our Tree"krijg ik weer zo'n uitstekende uptempo garagerock te horen, waar de energie af spat en in "This Is The World We Live In" speelt de band een snelle garagerock song met lichte hypnotiserende progressieve rock invloeden.
Vervolgens brengt Liquid Generation "Once Before" ten gehore en daarin krijg ik een lekker klinkende rock song te horen, die gevolgd wordt door "I Need You", waarin ik één van mijn favoriete Kinks nummers hoor en deze uitvoering klinkt uitstekend en is ruiger dan het origineel.
Het volgende nummer heet "Little Girl" en ook deze cover wordt op prima wijze uitgevoerd, maar ik prefereer toch de oorspronkelijke versie, hoewel die minder heftig klinkt en dit nummer wordt gevolgd door "Til The End Of Time", waarin de band verder gaat met het maken van uptempo rock muziek, die enkele prima tempowisselingen bevat.
Verder hoor ik "Nothing", een fantastische garagerock song met diverse subtiele tempowisselingen, "Going Out Of My Mind", een snelle vrij heftige garagerock song, "I Love You", een melodische rock song, die in hoog tempo gespeeld wordt en "Endless Summer", een aanstekelijke licht psychedelische poprock song, die invloeden van de muziek van The Byrds heeft.

"Quarter To Zen" van Liquid Generation bevat 16 geweldige songs, waarin de band me terug heeft gevoerd naar de jaren 60 en ik kan iedere liefhebber van jaren 60 muziek en garagerock, deze CD dan ook van harte aanbevelen.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten