zondag 10 mei 2020

Review: Fairyland - Osyrhianta (Massacre Records, 2020) (Symfonische Metal)

Fairyland uit Nice, Frankrijk werd in 1998 onder de naam Fantasia opgericht, die in 2002 werd verandert in Fairyland en bestaat tegenwoordig uit: Francesco Cavalieri - zang, Sylvain Cohen - sologitaar, Willdric Lievin - basgitaar, Philippe Giordana - keyboards en JB Pol - drums.
De band bracht hun debuut album "Of Wars In Osyrhia" in 2003 uit en deze werd gevolgd door "The Fall Of An Empire" (2006) en "Score To A New Beginning" (2009).
Hun vierde studio album, "Osyrhianta", waarop 10 nummers staan, verschijnt op 22 mei 2020 via Massacre Records als CD en als digitale download en hierop spelen de volgende gastmuzikanten mee: Elisa C Martin - zang (track 4), Flora Spinelli & Victoria Cohen (zang (track 10), Tony Rabusseau - achtergrondzang, Camille cydorrh Dominique - viool en dwarsfluit en Dan Wilberg - gesproken woord (track 1).

Het album start met "The Age Of Birth", waarin Fairyland een uitstekend symfonisch stuk muziek speelt, dat ingeleid wordt door Dan Wilberg, die het nummer op vakkundige wijze voorziet van gesproken tekst, waarna de band "Across The Snow" ten gehore brengt en hierin krijg ik een geweldige uptempo symfonische metal song voorgeschoteld, die folk invloeden en diverse tempowisselingen bevat en swingt als een trein.
Daarna volgen "The Hidden Kingdom Of Eloran", een fantastische rock song, die met de snelheid van het licht gespeeld wordt en symfonische invloeden heeft en prima samenzang bevat, "Eleandra", een heerlijke uptempo rock song, die prachtige samenzang bevat, een dansbaar rime heeft en swingt en "Heralds Of The Green Lands", een swingende uptempo rock song, die enkele tempowisselingen heeft en ook nu weer met hoge snelheid gespeeld wordt. (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie)
In "Alone We Stand" zet Fairyland me een verrukkelijke mix van symfonische rock en folkrock voor, die enkele tempowisselingen en een vrolijk aanstekelijk ritme heeft, dat aanzet tot dansen, in "Hubris Et Orbis" krijg ik een snelle mix van metal, folkrock en symfonische rock voorgezet, die swingt en een aanstekelijk ritme heeft, waarbij stil zitten geen optie is en in "Mount Mirenor" verrast de band me door een meesterlijk stuk instrumentaal symfonische muziek te spelen, dat klassiek invloeden bevat.
Verder hoor ik "Of Hope And Despair in Osyrhia", een uptempo mix van metal en symfonische rock, die tempowisselingen heeft, een aanstekelijk ritme bevat, swingt en van tijd tot tijd lichtelijk bombastisch klinkt en "The Age Of Light" en daarin laat de band me genieten van een schitterende folkrock song, die symfonische invloeden heeft.

Fairyland heeft me met "Osyrhianta" van begin tot einde geboeid met hun heerlijke muziek, die een mix is van symfonische rock, folkrock en metal en ik kan liefhebbers van deze muzieksoorten, deze CD, die bij tijd en wijle meesterlijk klinkt, dan ook zeer aanraden.