zondag 22 mei 2022

Review: Cities Of Mars - Cities Of Mars (Ripple Music, 2022) (Rock)

Cities Of Mars uit Gothenburg, Zweden werd in 2015 opgericht en bestaat uit: Daniel Palm - zang, basgitaar en synthesizer, Christoffer Norén - zang en sologitaar en Johan Aronstedt - drums, percussie, achtergrondzang en FX.
De band bracht op 14 augustus 2015 hun debuut uit met de digitale single "Cyclopean Ritual​/​The Third Eye" en deze werd gevolgd door: "Celestial Mistress" (8 april 2016 CD, 7" EP en digitale EP), "Temporal Rifts" (29 september 2017 LP en digitaal album), "The Horologist" (5 april 2019 LP, CD en digitaal album) en op 20 mei 2022 verscheen "Cities Of Mars" als LP in een beperkte oplage van 250 stuks op zwart in rood met wit gespetterd vinyl, als LP op zwart vinyl, als CD en als digitaal album via Ripple Music.

"Cities Of Mars", dat 8 nummers bevat, is een concept album en begint met "Before The Storm", waarin Cities Of Mars een heerlijk licht dreigend nummer in een niet al te hoog tempo speelt, waarna "Towering Graves (Osmos)" volgt, een prachtige vrij trage song met een aanstekelijk terugkerend ritme.
Daarna volgen "The Prophet (Methusalem)", een uitstekende mix van pop en doom, die in een vrij rustig tempo wordt gespeeld, "Song Of A Distant Earth (Hathra)", een mooie rustige pop song met ingetogen zang en lichte folk invloeden, die minimale begeleiding heeft en "A Dawn Of No Light (Chthon)", een puike uptempo rock song met een aanstekelijk dansbaar ritme en een terugkerend ritme en enkele tempowisselingen.
In "The Dreaming Sky (Anur)" zet Cities Of Mars prima song in een gemiddeld tempo voor, die een aanstekelijk ritme heeft en tempowisselingen bevat en lichte progressieve rock invloeden bevat, in "Reflected Skyline (Sarraqum)" krijg ik opnieuw een prachtige rustige pop song te horen, die schitterende samenzang bevat en in "The Black Shard (Bahb-Elon)" laat de band me genieten van een fantastische rock song met een gemiddeld tempo met lichte progressieve invloeden, die subtiele tempowisselingen heeft en iets over de helft van het nummer melodische rock invloeden krijgt.

"Cities Of Mars" van Cities Of Mars bevat 8 lekker in het gehoor klinkende nummers met een niet al te hoog tempo, waar ik van begin tot einde van genoten heb en ik raad iedere liefhebber van de betere rock deze schijf dan ook van harte aan.(luister naar dit album via de bandcamp link onder de recensie)