zondag 23 april 2023

Review: Daevid Allen Gilli Smyth Gong - Magick Brother (BYG Records / Charly Records, 2023) (Psychedelische Rock)

"Magick Brother" is het debuut album van de band Gong, dat in de periode september-oktober 1969 te Parijs, Frankrijk werd opgenomen en in maart 1970 via het Franse BYG Actuel label verscheen.
De muzikanten die dit album opnamen waren: Daevid Allen - zang, semprini, bas- en sologitaar, Gilli Smyth - zang en ruimtelijk gefluister, Earl Freeman - contrabas (track 6) en piano (track 7), Barre Phillips - contrabas (track 2 en 8) Dieter Gewiffler - contrabas (track 1 en 7), Jasmin Smyth - stemmen (track 1 en 8), Burton Greene - piano en piano harp, Didier Malherbe - dwarsfluit en sopraan saxofoon en Rachid Houri - tabla en drums.
Op 27 januari 2023 verscheen dit album opnieuw via Charly Records als LP op 180 gram vinyl, als CD met 2 bonus nummers  en als digitaal album.

Het album begint met "Mystic Sister - Magick Brother", waarin Gong een psychedelisch stukje muziek speelt, dat na enkele minuten over gaat in een uitstekende progressieve song met een gemiddeld tempo en een aanstekelijk ritme en deze wordt gevolgd door "Change The World", een geweldige psychedelische song met een gemiddeld tempo en "Glad To Sad To Say", een heerlijke psychedelische song met een niet al te hoog tempo.
Daarna volgen "Chain Store Chant - Pretty Miss Titty", dat experimenteel begint, om na korte tijd over te gaan in een schitterende licht psychedelische pop song met een vrij rustig tempo en een aanstekelijk ritme, "Fredfish - Hope You Feel OK", dat met een verhaaltje begint, om al snel te veranderen in een puike psychedelische song met een langzaam tempo en "Ego", een song met een gemiddeld tempo en een terugkerend ritme, die experimentele elementen bevat.
In "Gong Song" zet Gong me een song voor, die met een verhaaltje begint, om na een kleine minuut te veranderen in een geweldige psychedelische song met een gemiddeld tempo, die subtiele tempowisselingen heeft, lichte acid rock invloeden bevat en iets voor het einde chaotisch wordt, in "Princess Dreaming" krijg ik een experimenteel  nummer te horen, in "5 & 20 Schoolgirls" laat de band me genieten van een psychedelisch nummer met een gemiddeld tempo en progressieve rock invloeden en in "Cos You've Got Green Hair" speelt de band een verrukkelijke vrij trage song met Oosterse invloeden en een ritme, dat me in een toestand van rust brengt.
Verder volgen de bonus nummers, waarvan de single versie van "Est-Ce Que Je Suis?" de eerste is en hierin hoor ik Gong een puike uptempo song spelen, die een aanstekelijk ritme heeft en bij tijd en wijle experimenteel klinkt en deze wordt gevolgd door de single versie van "Hip Hypnotise You", een experimentele psychedelische song met tempowisselingen en een gemiddeld tempo.

"Magick Brother" van Daevid Allen Gilli Smyth Gong staat vol prima psychedelische nummers, die zo nu en dan experimenteel klinken en ik kan iedere liefhebber van deze genres dit tijdsdocument dan ook van harte aanbevelen.(luister naar dit album via de bandcamp link onder de recensie)