zondag 2 april 2023

Review: Hex A.D. - Delightful Sharp Edges (Apollon Records, 2023) (Progressieve Rock)

Hex A.D. uit Larvik, Noorwegen bestaat uit: Matt Hagan - drums, Arry Gogstad - basgitaar, Ronni Le Tekrø - sologitaar en Rowan Robertson - ritme gitaar.
De band bracht in 2014 hun debuut album "Even The Savage Will See Fair Play" in eigen beheer als LP uit en deze werd gevolgd door "The Last Nail In The Coffin Lid" ‎(eigen beheer, CD album, 2016), "Netherworld Triumphant" (Fresh Tea, LP en CD album, 2018), "Astro Tongue In The Electric Garden" (Fresh Tea, LP en CD album, 2020) en "Funeral Tango For Gods And Men" (Fresh Tea, LP en CD album, 2021).
Op 12 mei 2023 brengt de band hun album "Delightful Sharp Edges", waarop 11 nummers staan, via Apollon Records uit als 2LP met boekje in een beperkte oplage van 250 stuks op rood vinyl, als 2LP met boekje op zwart vinyl, als CD en als digitaal album en deze wordt vooraf gegaan door de digitale singles "The Memory Division" (17 maart 2023) en "Throwing Down The Gauntlet (14 april 2023).

Het album start met de digitale single "The Memory Division", waarin Hex A.D. een bijna 13 minuten durend nummer, dat met watergeluiden met op de achtergrond vrouwenzang begint, om na een minuut over te gaan in een fantastisch melodisch rock nummer met een gemiddeld tempo en progressieve rock invloeden, dat halverwege verandert in een rustig stuk muziek en na enkele minuten iets meer snelheid krijgt, een tijdelijk een terugkerend ritme en ruimtelijke invloeden heeft en swingt (luister naar dit nummer via de bandcamp link onder de recensie), waarna het nummer naadloos over gaat in "Murder In Slow Motion", een geweldige melodische hardrock song met een gemiddeld tempo en invloeden van de jaren 70 bands, zoals Deep Purple.
Daarna volgen "...By A Thread", dat in een rustig tempo licht psychedelisch begint, om na enkele minuten van tempo en ritme te veranderen en over te gaan in een heerlijke swingend stuk muziek, dat na korte tijg terugkeert in het begin tempo en "Når Herren Tar Deg I Nakken", een stevige rock song met een gemiddeld tempo en een
aanstekelijk terugkerend ritme en "Radio Terror", een prachtige rustige song met een terugkerend ritme, die na enkele minuten over gaat in een prima drums ritme, dat op zijn beurt verandert in een puike uptempo hardrock song, die swingt.
In "St. Francis" schotelt Hex A.D. me een kort melodisch instrumentaal nummer voor, dat doorloopt in de single "Throwing Down The Gauntlet", een song met een gemiddeld tempo, progressieve rock invloeden en een aanstekelijk terugkerend ritme en deze gaat verder in "The Burmese Python", een verrukkelijke rock song met een niet al te hoog tempo, die halverwege verandert in een swingende uptempo song met een aanstekelijk licht hypnotiserend ritme.
Verder volgen "Beyond The Venom Trail", een mooi rustig instrumentaal nummer, "Hell Today", een heerlijke uptempo rock song met een terugkerend ritme en invloeden van de zang van Alice Cooper, die iets voor de helft van het nummer tijdelijk in een trager tempo wordt gespeeld, om dan weer verder te gaan in het begin tempo en korte tijd later te veranderen in een licht psychedelisch stukje met stemmen op de achtergrond, die een minuut later zware gitaar tonen krijgt toegevoegd en verder te gaan in "...Gone Tomorrow", een schitterend zwaar instrumentaal hardrock nummer met een gemiddeld tempo, een terugkerend ritme en jaren 70 invloeden.

"Delightful Sharp Edges" van Hex A.D. staat vol geweldige progressieve hardrock rock nummers met jaren 70 invloeden, waarmee de band me van begin tot einde heeft weten te boeien en ik ik kan deze schijf liefhebbers van deze muzieksoort dan ook zeer aanbevelen.