dinsdag 11 april 2023

Review: Lars Fredrik Frøislie - Fire Fortellinger (Karisma Records, 2023) (Progressieve Rock)

Lars Fredrik Frøislie uit Oslo, Noorwegen, die het meest bekend is als lid van de band Wobbler, brengt op 2 juni 2023 zijn debuut solo album "Fire Fortellinger" uit via Karisma Records, die 29 maart 2023 vooraf gegaan werd door de single "Et Sted Under Himmelhvelvet".
Het album, dat 4 nummers bevat, verschijnt als LP in een  beperkte oplage, als CD en als digitale download en hierop wordt hij bijgestaan door Nikolai Hængsle - Rickenbacker 4003, Fender jazz basgitaar, Fender Precision en Fender Telecaster basgitaar, terwijl hij zelf de volgende instrumenten speelt:zang, drums, plus analoge keyboards, zoals: Hammond C3, Mellotron M400, Minimoog Model D, Chamberlin M-1, Yamaha CP70B, William de Blaise spinet, Hohner Clavinet D6, Rhodes MkII en een Arp Pro Soloist.

Het album start met "Rytter Av Dommedag", waarin Lars Fredrik Frøislie een bijna 17 minuten durende progressieve rock song, die in een rustig tempo begint, om na korte tijd even over te gaan in een schitterende swingend nummer met invloeden van de muziek van de jaren 70 bands, zoals Rare Bird, Fields en Emerson, Lake & Palmer en dan weer terug naar het rustige tempo te keren, dat vervolgens verandert in een lekker in het gehoor klinkende progressieve pop song met een vrolijk dansbaar ritme met folk invloeden en enkele minuten voor het einde opnieuw van tempo te wisselen en een terugkerend ritme krijgt bijgevoegd.
Daarna volgen de single "Et Sted Under Himmelhvelvet", een geweldige progressieve rock song met een aanstekelijk ritme en wisselende tempo's (luister naar dit nummer via de bandcamp link onder de recensie) en "Jærtegn", een fantastische swingende uptempo song, waarbij stil zitten niet aan de orde is en deze verandert na 2 minuten in een prachtig rustig stuk muziek met folk invloeden.
In "Naturens Katedral" zet Lars Fredrik Frøislie me een bijna 17 minuten durend nummer met een gemiddeld tempo voor, dat een terugkerend ritme bevat, symfonische en folk invloeden heeft, waar tempowisselingen in zitten, even experimenteel klinkt en bij tijd en wijle swingt

"Fire Fortellinger" van Lars Fredrik Frøislie is een verrukkelijke plaat, die 4 puike progressieve rock nummers bevat, waar ik van begin tot einde van genoten heb en ik kan iedere liefhebber van deze muzieksoort deze schijf dan ook zeer aanbevelen.