zondag 16 oktober 2022

Review: The Sons Of Adam - Saturday Sons The Complete Recordings 1964-1966 (High Moon Records, 2022) (Garagerock)

The Sons Of Adam uit Baltimore, Maryland, Amerika werd in 1963 opgericht en bestond uit: Randy Holden - sologitaar en zang, Jac Ttanna - zang en ritme gitaar, Michael Port - basgitaar en Sonny Lombardo - drums.
De band besloot naar Hollywood, Californië te gaan, maar omdat de ouders van Sonny hem te jong vonden (15 jaar), mocht hij niet mee en moest het trio op zoek naar een vervanger. 
Dat werd Bruce Miller, waarna de band, die onder de naam The Fender IV speelde, optredens via het McConkey agentschap kreeg.
Één daarvan was een optreden in Funky's, waar mensen zoals Clint Eastwood, Elvis Presley's lijfwacht Red West en P.J.Proby kwamen.
Laatstgenoemde vroeg de band als begeleidingsband, waarna ze Bill Doane en Ozzie Smith ontmoetten, die hun managers werden en voor vaste optredens zorgden in the Valley (1 dag per week), Santa Monica (2 dagen per week), Pacific Palisades (elke zondag) en Westwood (elke woensdag).
Ook maakte de band in het voorjaar van 1964 een aantal opnamen voor Imperial Records; waarvan "Everybody's Up" en "Malibu Run" als single verschenen.  
Nadat Bruce Miller in militaire dienst moest en naar Vietnam gestuurd werd, moest de band opnieuw op zoek naar een andere drummer, die ze vonden in de persoon van Keith Kestler en tevens kwamen ze in contact met de promo man Russ Regan, die nogmaals voor de band de mensen van Imperial Records warm wist te krijgen om de band de studio in te laten gaan voor de opnamen van de single "Mar Gaya" / "You Better Tell Me Now".
In november 1964 stond de band in het voorprogramma van The Rolling Stones en in begin 1965 vroeg Dewey Martin (de latere drummer van The Buffalo Springfield), die onder de naam Sir Walter Raleigh optrad, om samen onder de naam Sir Raleigh & The Coupons in Seattle op te treden, waar ze met The Beach Boys op het podium stonden.
Ook nam de band in 1965 enkele singles voor Decca Records op getiteld "Take My Hand" / "Tomorrow's Gonna Be Another Day" en "You're A Better Man Than I" / "Saturday's Son".
Na 10 maanden met de band actief te zijn geweest werd Keith vervangen door Michael Stuart-Ware en nadat ze Kim Fowley hadden ontmoet en deze voorstelde de naam The Fender IV in The Sons Of Adam te veranderen, was de bandnaam een feit.
In de loop van de tijd veranderde de band nog enkele keren van bezetting en bestond in hun laatste formatie uit: Mike Port, Jac Ttanna, Graig Tarwater - sologitaar en Randy Carlisle - drums.
De band nam in deze bezetting de single "Feathered Fish" / "Baby Show The World" op voor het Alamo Records label, die in september 1966 verscheen, waarna The Sons Of Adam in juni 1967 ophield te bestaan.
High Moon Records heeft op 29 juli 2022 de CD "The Complete Recordings 1964-1966" uitgebracht, die bestaat uit live opnamen, singles en outtakes van The Sons Of Adam, plus de opnamen van The Fender IV.

Het album start met de nummers van "Live At The Avalon" uit 1966 en hiervan is het eerste "Everybody Needs Somebody To Love", waarin The Sons Of Adam een fantastische garagerock uitvoering van dit nummer, dat door Solomon Burke geschreven werd, ten gehore brengen en deze wordt gevolgd door "Mr Sun", een schitterende uptempo rock song met een terugkerend ritme, "The Long Road", een mooie vrij rustige song met een aanstekelijk terugkerend ritme en The Yardbirs cover "Evil Hearted You", die sterk op het origineel lijkt.
Daarna volgen "It Won't Be Long", een heerlijke melodische uptempo song met invloeden van de Britse beat bands, "Saturday's Son", een prima uptempo garagerock cover, die swingt en door Lou Josie geschreven werd, "Go Away", een puike garagerock song, die sterke invloeden heeft van de muziek van The Animals en van "Green Onions" van Booker T & The MG's en de Them cover "Gloria", waarin de band een geweldige uitvoering speelt, die swingt en een licht hypnotiserend terugkerend ritme heeft.
In "Take My Hand" zet The Sons Of Adam me een lekker in het gehoor klinkende beat song in een gemiddeld tempo voor, in "Tomorrow's Gonna Be Another Day" krijg ik een verrukkelijke swingende uptempo rock song te horen, die ik van The Monkees ken en geschreven werd door Tommy Boyce en Steve Venet en in "Told You Once Before" laat de band me genieten van een prachtige pop song met een niet al te hoog tempo.
Dan volgen "You Make Me Feel Good", een heerlijke pop song met een gemiddeld tempo en een aanstekelijk ritme, "Without Love", een prima song met een gemiddeld tempo en een dansbaar ritme en "You're A Better Man Than I", een door Mike Hugg en Brian Hugg geschreven nummer, dat door The Yardbirds werd vertolkt en deze uitvoering klinkt zeker zo goed.
Verder hoor ik "Saturday's Son", een uitstekende versie van dit garagerock nummer, "Feathered Fish", een geweldige uptempo garagerock song met tempowisselingen en "Baby Show The World", een schitterende uptempo garagerock song, die swingt als een trein.
Vervolgens hoor ik de nummers van The Fender IV, die beginnen met "Mar Gaya", waarin de band een fantastisch instrumentaal uptempo surf nummer speelt en deze wordt gevolgd door "You Better Tell Me Now", een heerlijke beat song met een gemiddeld tempo en een aanstekelijk ritme en "Malibu Run", een verrukkelijk instrumentaal surf nummer met invloeden van bands zoals The Ventures.
Verder volgen "Everybody Up", een schitterend swingend instrumentaal uptempo surf nummer met invloeden van Dick Dale, "Lonely Surf Guitar", een langzaam puik stukje surf muziek, "Highway Surfer", een uitstekend surf nummer, dat met vrij hoge snelheid wordt gespeeld en "Little Oly", een aanstekelijk surf nummer met een gemiddeld tempo en een aanstekelijk vrolijk dansbaar ritme.

"The Complete Recordings 1964-1966" van The Sons Of Adam staat vol heerlijke 60er jaren garagerock en surf nummers, waar ik van begin tot einde erg van genoten heb en ik raad iedere liefhebber van deze muziekstijlen en jaren 60 muziek deze schijf dan ook van harte aan.(luister naar dit album via de bandcamp link onder de recensie)




Geen opmerkingen:

Een reactie posten