zaterdag 22 februari 2020

Review: JJ Chardeau - In Terra Cognita ? (L Records, 2019) (Symfonische Rock / Jazz)

Singer / songwriter Jean-Jacques Chardeau uit Parijs, Frankrijk, speelde in bands Chicago, Gotainer, Magma en Genesis en bracht in 1989, met zijn band Chardo's Airlines, zijn eerste album via Loriane Records uit, getiteld "Escales".
Daarna verschenen: "Data Pulsions" (L Records, 1999), "Hors Portée - Highlight" (CD, L Records, 2005), "Hors Portée - Instrumental Sélection" (CD, L Records, 2005), "Resilience" (CD, L Records, 2008), "Ze Best Of" (CD en LP, L Records, 2012), "Resilience 2.0" (digitaal en LP, L Records, 2012), "For Sync." (digitaal en 2LP, (L Records, 2012), "Alternative Resilience" (CD, L Records, 2013), "Fauves & Pastels" (CD, L REcords, 2015), "Love Antique" (EP, L Records, 2014) en "Sanguines" (CD, L Records, 2017).
Op 25 november 2019 heeft hij opnieuw een album via L Records uitgebracht, getiteld "In Terra Cognita" en hierop doen, behalve Jean-Jacques Chardeau (keyboards) en achtergrond zang, een scala aan muzikanten mee, zoals: Brian Auger - orgel, Jerry Goodman (Mahavishnu Orchestra) - viool, Danny Seraphine (Chicago) - drums, Jason Scheff (Chicago) - basgitaar (3 nummers) en zang (1 nummer), John Helliwell (Supertramp) - saxofoon en klarinet, Martin Barre (Jethro Tull) - sologitaar, Mark Andes (Spirit)- basgitaar, John McFee (Doobie Brothers) - pedal steelgitaar en cello, Michael Sadler (Saga) - zang (1 nummer), Alex Ligertwood (Santana) - zang (1 nummer), Christian Décamps (Ange) - zang (1 nummer),  Francis Décamps (Ange) - keyboards, John Van Eps - keyboards, Kenny Aronoff - drums, Mark Walker - drums, Ruben Rodriguez - basgitaar, Basile Leroux - sologitaar, Hank Linderman - sologitaar, Layth Sidiq - viool, Paul Livingstone - sitar en santur, Neelamjit Dhillòn - tabla en dwarsfluit, Ellen Redmond - ethnische fluit, Michael Moushabeck - percussie, Mike Ringquist - percussie, John Clark - Franse hoorn, Jeff Holmes - trompet, Tin Atherton - Trombone, Lynn Sussman - klarinet, Emlyn Van Eps - viool, alt viool en cello, Voicy Pelliter - cello, Djeddrah Leiterding - achtergrond zang, Roberto Tiranti - achtergrond zang, Valeria Bruzzone - achtergrond zang, Alan Simon - achtergrond zang en Jean-Claude Droudt - verteller.

Het album, dat 15 nummer bevat, start met "Evolution (MMM Ouverture)", waarin ik een klassiek aandoend stuk muziek krijg voorgeschoteld, dat vrij zwaar klinkt en invloeden van theater muziek heeft, dat halverwege verandert in een prachtig rustig melodisch pop nummer, dat gevolgd wordt door "Dream In Moscow", dat met een schitterend stuk kamermuziek begint, dat door het vioolspel een trieste ondertoon krijgt en invloeden van zigeuner en Russische muziek bevat, om na 3 minuten over te gaan in een swingende uptempo symfonische rock song, die diverse subtiele tempowisselingen heeft en Russische invloeden heeft (luister naar dit nummer via de youtube link onder de recensie), waarna "Black Taj Mahal" volgt en hierin speelt de band een fantastisch Oosters nummer in een niet al te hoog tempo, dat een terugkerend licht hypnotiserend ritme heeft.
Daarna volgen "Farewell Lhassa", een geweldige rustige song, die op de achtergrond boventonen zang heeft en een trieste uitstraling en een gesproken tekst bevat, "DMZ", een swingend nummer met jazzrock, symfonische rock en dance invloeden, dat in een gemiddeld tempo gespeeld wordt en "Frisson Nippon", een heerlijke swingende Franstalige rock song met lichte Japanse en jazzrock invloeden.
In "Les Larmes Du Pacific" zet JJ Chardeau me een Franstalige afwisselende rock song met jazzrock invloeden in een gemiddeld tempo voor, in "Nunavut" begint de muziek vrij zwaar met gesproken tekst, om in een rustig tempo verder te gaan en kamermuziek invloeden toegevoegd te krijgen, in "The Last Rockaway" speelt de band een verrukkelijke swingende uptempo mix van indianen muziek en jazz en in "Pablo Tequila" zet de band me een zeer dansbare Franstalige song voor, die een aanstekelijk Zuid-Amerikaans ritme heeft.
Dan volgen "Manchu Picchu", een geweldig mooi rustig instrumentaal melodisch nummer, dat na korte tijd iets meer snelheid krijgt, Spaanse invloeden heeft en tempowisselingen bevat, "Cabale Kabyle", een schitterend Oosters klinkend stuk instrumentale muziek, waarin viool en tabla voor het ritme zorgen, dat halverwege iets meer snelheid krijgt, waardoor de muziek gaat swingen en stil zitten hierbij is dan ook niet mogelijk en "Wall Of Laments", een prachtig rustig startent nummer, dat al snel in een hoger tempo gespeeld wordt en een dansbaar ritme heeft.
Verder hoor ik "Tchad", een in het Afrikaans gezongen nummer, dat Afrikaanse en jazz invloeden heeft en tevens Franstalige zang toegevoegd krijgt, dat rap en symfonische invloeden bevat en "The End? (Magical Musical Man Finale)", waarin de instrumentale muziek met een aanstekelijk tabla en percussie ritme begint, waar blazers bij komen en er een uitstekend stuk muziek ontstaat, dat swingt als een trein.

"In Terra Cognita ?" van JJ Chardeau bevat 15 schitterende nummers, waarmee hij me van begin tot einde in de ban van zijn muziek heeft gehouden en ik kan elke muziek liefhebber deze schijf dan ook aanraden.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten