maandag 23 januari 2017

Review: Enten Hitti - Musica Humana (Lizard Records, 2016) (Wereldmuziek)

Het Enten Hitti project startte in 1990, doordat Pierangelo Pandiscia - sologitaar, corno, zang, percussie en cetra en Gino 'Bee' Ape - oboe, zang, synthesizer en Keltische harp de mogelijkheden van diverse muziek soorten begonnen te onderzoeken en te combineren en invloeden uit de muziek van Can, Tuxedomoon en Penguin Cafe Orchestra en tevens experimenteel theater, podium kunsten en geluiden uit muziektherapie in hun muziek verwerkten.
In 1996 verscheen hun debuut album "Giant Clown Of The Solar World" via het Amplexus label, die gevolgd werd voor de albums "Gigante Pagliacci Del ondo Solare" (CPI/Polygram 1997), "Musica Humana" (1999), "La Conferenza Degli Uccelli" (2000), "A Tutti Gli Uragani Che Ci Passarono Accanto" (ltd.edition, 2003), "La Solitudine Del Sole" (Aliodie hic Sunt Leones, 2011) en "Fino Alla Fine Della Notte" (Aliodie Hic Sunt Leones, 2015).
"Musica Humana", dat op 26 februari 2016 door het Lizard Records label opnieuw is uitgebracht, bevat 11 nummers en daarop bestaat de band uit: Pierangelo Pandiscia - sologitaar, corno, zang, percussie en cetra, Gino 'Bee' Ape - oboe, zang, synthesizer en Keltische harp, Gianpaolo Gino 'Bee' Ape - oboe, zang, synthesizer en Keltische harperga - viool en Adriana Pulejo - zang en verder spelen de volgende gastmuzikanten mee: Paolo Bandera - zang en samples, Graziano Gatti - trompet, Giulia Barcella - cello, Stefano Nosari - contrabas, Fabiana Sandler - vertelster en Filippo Monico - drums.

Het album start met het titel nummer "Musica Humana", waarin de band een uitstekende rustige song ten gehore brengt, die Keltische elementen, folk en rituele muziek bevat en gevolgd wordt door "Satanrumba", een zeer dansbare swingende song, met etnische en Latijns-Amerikaanse invloeden.
Daarna hoor ik "Club Andergraund" en daarin schotelt de band me een schitterend Oosters klinkend swingend nummer voor, waarbij stil zitten niet aan de orde is, waarna "I Miei Pieni Di Luna" volgt en ik een heerlijk klassiek aandoend avant-garde nummer te horen krijg, dat tevens lichte experimentele invloeden heeft. (luister naar dit nummer + Edmea via de youtube link onder de recensie)
Dan zet de band me "Algeria Mon Amour" voor en krijg ik een experimenteel stukje muziek te horen, dat gevolgd wordt door Tepatzi", een mix van Afrikaanse tribal muziek en avant-garde.
In "Sagrada Calanda" laat Enten Hitti me genieten van een mysterieus klinkend stuk muziek, waarin de trom een belangrijke plaats inneemt en de muziek verwant is aan die van Dead Can Dance en in "Edmea" krijg ik een fantastisch rustig avant-garde nummer voorgeschoteld, dat tegen klassiek aan zit.
Vervolgens hoor ik "Perfidi Marinai", een geweldige mix van de muziek van Dead Can Dance en religieuze muziek en "Ulan Bator", waarin de band me opnieuw zo'n verrukkelijk stuk muziek voorzet met invloeden uit etnische muziek en Dead Can Dance en in het laatste nummer, dat "Credo" heet, krijg ik een heerlijk experimenteel nummer te horen, dat spannend gesproken tekst bevat, die uit een Italiaanse film gehaald zou kunnen zijn.

"Musica Humana" van Enten Hitti is een schitterend album, dat vol met heerlijke muziek staat, waar ik van begin tot einde van genoten heb en ik kan dit album dan ook aanbevelen aan een ieder, die eens iets anders wil en van wereldmuziek, avant-garde en de muziek van Dead Can Dance houdt.

* De muziek van deze band/artiest is ook regelmatig te beluisteren op maandagavond tussen 20.00 en 22.00 uur (Europese tijd) in het radio programma Carry's Music Machine via www.osuradio.nl




Geen opmerkingen:

Een reactie posten